Czym/ kim jest „persona”?
Persona to fikcyjna postać, można rzec – wyobrażenie na temat tego kim jest nasz klient?
Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się do kogo może być kierowana dana reklama i wyobraziłeś go sobie wizualnie oraz charakterologicznie – właśnie stworzyłeś personę.
To ważne, aby znać swoich klientów po to, aby wiedzieć jakie mają potrzeby i czego po prostu nie lubią.
Zauważmy także, że wśród naszej grupy docelowej zapewne znajduje się nie jedna, a nawet kilka person! Warto je wszystkie wziąć pod uwagę stawiając większy nacisk na tych, którzy najchętniej z naszej oferty skorzystają, a co za tym idzie – przyniosą obupólne korzyści.
„Zbuduj” swojego klienta
Od czego zacząć w budowaniu persony?
Narysuj ją! Nie ma lepszego narzędzia działającego na wyobraźnię niż wizualizacja. Postrzegamy ludzi często stereotypowo, często przez pryzmat wyglądu i tzw. „pierwszego wrażenia” – zapewne ulegniemy tym wszystkim schematom, ale trochę w tym zadaniu o to chodzi. Jeśli mamy zespół ludzi, poprośmy każdego o narysowanie i opisanie tego, jak wyobraża sobie naszego klienta. Być może inne spojrzenie na to będzie miała księgowa, a inne magazynier. I o to chodzi! Zapewne znajdą się wspólne cechy, które pozwolą na stworzenie naszej persony / person.
Dobrze jest wykonać taki rysunek, ale najważniejszy jest szczegółowy opis. Zacznijmy od danych demograficznych naszych „grup docelowych”, takich jak płeć, wiek, miejsce zamieszkania. Możemy zastanowić się jaki jest stan cywilny naszej persony, czy posiada dzieci, zwierzęta i kim jest z zawodu.
Jeśli chodzi o cechy charakteru i styl życia, należy wziąć pod uwagę następujące czynniki:
- co lubi / czego nie lubi robić
- czym się interesuje
- co sprawia przyjemność / czego się boi
- jakie ma marzenia?
Na koniec wśród wszystkich, wybierz 1-3 najważniejszych person i opisz je tak, jakbyś tworzył charakterystykę postaci na lekcji języka polskiego. Skup się na najważniejszych cechach, które sprawiają, że właśnie Twoja oferta może być dla niego atrakcyjna. Z kolei, dzięki jego obawom i lękom będziesz mieć świadomość jakie cechy nie powinny się w niej pojawić.
Dlaczego warto znać swoich odbiorców?
Wiedząc, kim jest Twój klient znasz jego potrzeby, a tym samym możesz dostosować ofertę oraz reklamy tak, aby były dla niego atrakcyjne.
Przykładowo, mając świadomość tego, że Twoim odbiorcy to głównie zamożni ludzie, w reklamie położysz nacisk na wysoką jakość, wyjątkowość i indywidualne podejście itp., a niekoniecznie na niskie ceny. Z kolei, jeśli mamy w swojej grupie klientów o różnych statusach majątkowych, stwórzmy kilka dostosowanych do ich potrzeb.
Emerytów niekoniecznie zachęcimy sloganami napisanymi w zbyt młodzieżowym języku, a młodzież zrazimy zbyt wyniosłym i oficjalnym tonem.