Kreatyvka

Dropshipping – pomys艂 na e-biznes?

Dropshipping 馃洅, czyli prowadzenie sprzeda偶y internetowej z pomini臋ciem magazynu. Taki rodzaj prowadzenia sklepu jest bardzo popularny w艂a艣nie dzi臋ki braku konieczno艣ci magazynowania. Kupowanie “na g贸rk臋” i op艂acenie miejsca do sk艂adowania (je艣li nie mamy w艂asnego pomieszczenia) wi膮偶e si臋 ze sporymi kosztami, co w przypadku zw艂aszcza raczkuj膮cego biznesu jest powa偶n膮 niedogodno艣ci膮 i zagro偶eniem dla p艂ynno艣ci finansowej przedsi臋biorstwa.
Przyznam, 偶e skuszona zaletami, znaj膮c co nieco ten rynek, kilka lat temu sama podj臋艂am decyzj臋 o za艂o偶eniu sklepu internetowego opartego o dropshipping. Na rynku jest dobrych kilka platform i innych narz臋dzi, kt贸re pomagaj膮 w integracji sklepu z hurtowni膮. Nic, tylko wybra膰 t臋 odpowiedn膮, wykupi膰 domen臋 i do dzie艂a! Ale czy to na prawd臋 takie proste?
Jak si臋 prowadzi taki interes?
Na pewno nie jest tak r贸偶owo jak si臋 pozornie wydaje. Ka偶dy biznes prowadzony w sieci wymaga przede wszystkim dobrej reklamy.
Jak na tym wysz艂am?
Bior膮c pod uwag臋, ile si臋 dzi臋ki temu “biznesowi” nauczy艂am, to my艣l臋, 偶e na plus.
Od czego zacz臋艂am?
Z pocz膮tku trzyma艂am si臋 kurczowo por贸wnania asortymentu hurtowni, kt贸re oferowa艂y wsp贸艂prac臋 na zasadzie dropshippingu. Stworzy艂am w tym celu tabel臋, w kt贸rej zestawi艂am najwa偶niejsze dla mnie cechy, pod wzgl臋dem kt贸rych ocenia艂am atrakcyjno艣膰 oferty. By艂y to takie czynniki jak: ilo艣膰 i jako艣膰 produkt贸w, dost臋pno艣膰 gotowego pliku XML, koszty przesy艂ki i ewentualne dodatkowe koszty. Sklep przeze mnie prowadzony mia艂 mie膰 dzieci臋cy asortyment. Za punkt honoru postawi艂am to, aby by艂y to produkty wysokiej jako艣ci – najlepiej drewniane. Pi臋kne, funkcjonalne, kreatywne. Niestety, nie wszystkie hurtownie dropshipping’owe spe艂ni艂y te oczekiwania. W zwi膮zku z tym, zacz臋艂am kontaktowa膰 si臋 z dystrybutorami, kt贸ry rzeczy po prostu mi si臋 podoba艂y. I ku mojemu zdziwieniu, wi臋kszo艣膰 by艂a ch臋tna by p贸j艣膰 na uk艂ad wsp贸艂pracy polegaj膮cy na tym, 偶e ja zbieram zam贸wienia, a oni wysy艂aj膮. Nie mia艂am wprawdzie gwarancji dost臋pno艣ci towaru ale wypracowali艣my sobie pewne metody komunikacji, kt贸re takie zagro偶enie minimalizowa艂y.聽
I co dalej?
Za艂o偶y艂am sklep na platformie home.pl. W sumie nie wiem dlaczego nie wybra艂am Shoper’a. Mo偶e by艂a to kwestia ceny? W ka偶dym razie przy pomocy zewn臋trznego programu A2C firmy e-mo.pl uda艂o mi si臋 przeprowadzi膰 integracj臋 za pomoc膮 pliku XML a cz臋艣ci膮 hurtowni. Pozosta艂e produkty dodawa艂am r臋cznie. Ile czasu mi to zaj臋艂o? Ogrom! Wtedy szczerze m贸wi膮c nie mia艂am te偶 si艂y i czasu 偶eby podj膮膰 si臋 pr贸by stworzenia unikalnych opis贸w. Produkt贸w by艂a ca艂a masa, a ja jedna.聽
Jak膮 reklam臋 stosowa艂am?
Przyznam, 偶e w tym czasie mocno raczkowa艂am w zakresie marketingu internetowego. Pe艂za艂am raczej. Tak czy inaczej podj臋艂am si臋 samodzielnego prowadzenia Google Ads (w贸wczas jeszcze Google AdWords) oraz reklam na Facebooku. Ju偶 dok艂adnie nie pami臋tam jak to wygl膮da艂o. Posty dodawane by艂y do艣膰 rzadko, ale stara艂am si臋. Podpisa艂am umow臋 z jedn膮 firm膮 pozycjonersk膮. Co艣 tam si臋 sprzedawa艂o. Dzi臋ki pomocy kolegi grafika strona by艂a bardzo 艂adna, poza tym szablon intuicyjny, podpi臋ty modu艂 szybkich p艂atno艣ci i naprawd臋 fajne produkty. Sza艂u jednak nie by艂o. Dlaczego? Z braku wiedzy i do艣wiadczenia, a tak偶e 艣rodk贸w na reklam臋. Sklep by艂 prowadzony po godzinach mojej etatowej pracy ale oczywi艣cie to nie powinno stanowi膰 wym贸wki.
Czy zdarza艂y si臋 problemy?
Owszem. Przede wszystkim zwi膮zane by艂y z brakiem zgrania stanu magazynowego mojego sklepu ze stanem faktycznym. Na szcz臋艣cie dzi臋ki bardzo pomocnym “partnerom” oraz zachowaniu zimnej krwi (nie wiem jak to mi si臋 uda艂o!) z ka偶dej takiej opresji wysz艂am obronn膮 r臋k膮. Troch臋 nerw贸w mnie to jednak kosztowa艂o.聽
Dlaczego zdecydowa艂am si臋 zako艅czy膰 t臋 dzia艂alno艣膰?
Ze wzgl臋du na ma艂e korzy艣ci finansowe p艂yn膮ce ze sklepu oraz koszty zwi膮zane z prowadzeniem dzia艂alno艣ci ba艂am si臋 porzuci膰 etat. Z drugiej strony mia艂am 艣wiadomo艣膰, 偶e na “p贸艂 gwizdka” niczego nie rozwin臋. I tak ko艂o si臋 zamyka艂o. To by艂o strasznie frustruj膮ce, zw艂aszcza, gdy podczas pracy dzwonili klienci lub dowiadywa艂am si臋, 偶e jest jaki艣 problem z zam贸wieniem. Rozmowy w samochodzie podczas przerwy te偶 si臋 zdarza艂y. Nie chcia艂am 偶eby kto艣 s艂ysza艂 jak “za艂atwiam interesy”. M臋czy艂o mnie to i przynosi艂o coraz mniej satysfakcji. Dosz艂am do wniosku, 偶e czas to zako艅czy膰. Chyba nie by艂am gotowa na prowadzenie tego biznesu. Czy 偶a艂uj臋? Nie.
HAPPY END
Mojego “dziecka” nie chcia艂am tak ot, porzuca膰. Zdecydowa艂am si臋 przekaza膰 m贸j sklep komu艣, kto o niego zadba i wzniesie na wy偶yny聽 wyszukiwarki internetowej! I tak, Budka Krasnoludka – bo tak si臋 nazywa trafi艂 do przemi艂ej pani Marty. Ku mojej rado艣ci nadal dzia艂a, ma si臋 dobrze i funkcjonuje sobie nawet w przestrzeni offline. czyli w prawdziwym butiku!

Na podsumowanie tej historii przedstawiam subiektywny bilans zalet oraz wad prowadzenia sklepu opartego o dropshipping:

PLUSY

  • spory wyb贸r hurtowni, kt贸re oferuj膮 taki model wsp贸艂pracy lub godz膮 si臋 na niego
  • gotowe platformy, kt贸re dysponuj膮 nie tylko atrakcyjnymi szablonami, ale tak偶e ofertami hurtowni z mo偶liwo艣ci膮 pod艂膮czenia ich asortymentu za pomoc膮 pliku XML (sky-shop.pl, redcart.pl itp.)
  • brak konieczno艣ci inwestowania w towar
  • brak konieczno艣ci inwestowania w magazynowanie
  • szybkie “zatowarowanie” dzi臋ki integracji z plikiem XML hurtownih
  • brak konieczno艣ci posiadania do艣wiadczenia w handlu i prowadzeniu sklepu internetowego (nie trzeba mie膰 umiej臋tno艣ci w zakresie budowania strony)
  • mo偶liwo艣膰 bezp艂atnego testowania produkt贸w.

MINUSY

  • du偶a konkurencja – mo偶emy by膰 pewni, 偶e je艣li korzystamy z gotowej listy dystrybutor贸w, to ma j膮 w swojej ofercie jeszcze wiele, wiele sklep贸w
  • koszty zwi膮zane z utrzymaniem platformy sklepowej oraz聽 op艂aty za integracje z hurtowniami (nale偶y zwr贸ci膰 uwag臋 na to, czy podane ceny s膮 op艂atami netto czy brutto, czy s膮 to op艂aty miesi臋czne czy roczne i jak wygl膮da kwestia odnowienia po roku czasu)
  • ryzyko b艂臋du w integracji z magazynem dostawcy (mo偶e si臋 okaza膰, 偶e nawet mimo integracji oferty za pomoc膮 pliku XML stan ten mo偶e si臋 nie zgadza膰)
  • relatywnie niskie zyski – otrzymujemy X% od warto艣ci sprzeda偶y. Wysoko艣膰 mar偶y jest ustalana z dystrybutorem. Wynosi zazwyczaj oko艂o 20-30% od ceny produktu
  • dylemat z ustaleniem stawek za przesy艂k臋 (w przypadku korzystania z ofert kilku hurtowni istnieje ryzyko, 偶e klient zakupi produkty od ka偶dej z nich. W贸wczas albo bierzemy koszty przesy艂ek “na klat臋” albo przenosimy je na klienta, co mo偶e go zniech臋ci膰 do podj臋cia zakupu)
  • uzale偶nienie od dystrybutora w zakresie terminowo艣ci wysy艂ek oraz rozpatrywania reklamacji.

Jak wida膰, za pozornie 艂atwym sposobem na zarabianie pieni臋dzy czyha sporo pu艂apek. Jak ich unikn膮膰? Przede wszystkim dobrze wszystko przemy艣le膰 i opracowa膰 strategi臋 dzia艂ania. Wybra膰 platform臋 z pakietem, kt贸ry b臋dzie dostosowany do potrzeb sklepu, nie ogranicza膰 si臋 tylko ze wzgl臋du na cen臋, ale r贸wnie偶 nie rzuca膰 si臋 na ten najwy偶szy, z kt贸rego funkcji nie b臋dziemy korzysta膰. Ustali膰 z dostawc膮 kwestie zwi膮zane z reklamacjami, terminami przesy艂ek oraz wymian膮 informacji. Dob贸r ciekawych i jako艣ciowo dobrych produkt贸w, zadbanie o atrakcyjn膮 ich prezentacj臋 oraz reklam臋, kt贸ra pozwoli si臋 wyr贸偶ni膰 mo偶e sprawi膰, 偶e sklep prowadzony na zasadzie dropshippingu stanie si臋 dobrze prosperuj膮cym i dochodowym biznesem.

Co s膮dzicie o tym modelu wsp贸艂pracy? Macie jakie艣 do艣wiadczenia? Korzystacie? Przymierzacie si臋? Podzielcie si臋 w komentarzach!

Leave a Comment

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.