Kreatyvka

Pozycjonowanie czy Google Ads – co wybrać?

Jeśli posiadasz sklep internetowy lub firmową stronę internetową prędzej czy później zetkniesz się z tymi pojęciami i często pojawi się dylemat jaką formę jej promocji wybrać.

Oczywiście, idealną sytuacją jest korzystanie z obu tych działań i wzajemne ich uzupełnianie. Co jeśli jednak nie dysponujemy budżetem, który pozwoli nam zarówno na pozycjonowanie strony jak i prowadzenie reklam Google Ads?

Postaram się w prostych słowach podać Ci “w pigułce” informacje czym są te działania oraz jakie są ich plusy i minusy.

Garść pojęć - co to jest i czym się wyróżnia?

Pozycjonowanie to działania zmierzające do tego, aby strona internetowa wyświetlała się jak najwyżej w wyszukiwarce internetowej po wpisaniu do niej określonych słów kluczowych. Na działania związane z pozycjonowaniem składa się m.in. optymalizacja strony, czyli to na co każdy właściciel witryny może mieć duży wpływ nie będąc specjalistą w tej dziedzinie. Są to kwestie związane głównie z tekstem, takie jak:

  • zawarcie w treści słów kluczowych i podkreślenie ich np. pogrubioną czcionką
  • dodanie odpowiednich nagłówków
  • ustawienie tekstu alternatywnego dla obrazków
  • linkowanie wewnętrzne

Warto także podpiąć kod śledzący Google Analytics, dzięki czemu dowiemy się m.in. o liczbie wejść na stronę, a także dodać stronę do Google Search Console, co może przyspieszyć jej indeksowanie. 

Poza tym, warto dodać adres strony do wartościowych katalogów oraz prowadzić firmowego bloga, w którym będą zawarte słowa kluczowych oraz treści tematycznie powiązane z naszą działalnością.

Działania stricte pozycjonerskie polegają na linkowaniu i optymalizacji kodu źródłowego oraz szeregu działań mających na celu np. przyspieszenie ładowania strony i ustawieniu odpowiednich przekierowań.

Wysoka pozycja strony oprócz tego, że zwiększa jej widoczność,  niewątpliwie wpływa na postrzeganie całego wizerunku marki. Taka strona, a zarazem jej oferta budzi większe zaufanie wśród potencjalnych odbiorców.

Ile to kosztuje?

Koszty związane z pozycjonowaniem strony są związane z tym, jak rozbudowany jest nasz serwis, a jeśli jest to sklep internetowy – ile ma produktów i ile z nich chcemy wypromować. W przypadku, gdy chcemy skorzystać z usług profesjonalnej agencji, musimy się liczyć ze stałymi, miesięcznymi kosztami rzędu nawet kilku tysięcy złotych. Niektóre z nich oferują darmowe miesiące w okresie startowym – jednego lub nawet trzech pierwszych miesięcy pod warunkiem podpisania długoterminowej umowy. W przypadku pozycjonowanie należy mieć na uwadze fakt, że jest to proces długotrwały. Wiele zależy od konkurencyjności słów kluczowych, dlatego też jeśli zależy nam na szybszych efektach lub nie dysponujemy ogromnym budżetem, warto – o ile to możliwe promować frazy lokalne (z zastosowaniem nazwy miejscowości) oraz long-tailowe, czyli składające się z kilku słów (np. “legowisko dla psa typu ponton” zamiast po prostu “legowisko”).

Minusy:

  • długi czas oczekiwania na efekty
  • dość wysokie koszty miesięczne
  • konieczność długotrwałego wiązania się umową
  • ryzyko, że gdy zakończymy współpracę ze specjalistą, nasza strona zostanie “odpięta”- straci wartościowe linki i szybko poleci w dół (tę kwestię warto ustalić jeszcze przed podjęciem współpracy)
  • niektórych wyników nie da się osiągnąć, np. wypozycjonowania na bardzo konkurencyjne słowa kluczowe, np. “biżuteria”. Niestety, w starciu z gigantami możemy polec na tego typu polach, dlatego trzeba mierzyć siły na zamiary i stosować frazy typu long tail
  • ryzyko “zbanowania” strony przez Google, czyli wyrzucenia jej z indeksu jeśli  pozycjoner zastosuje tzw. nieetyczne metody, czyli Black Hat SEO, do których należy m.in. system wymiany linków (SWL).

Reklamy Google Ads – dawniej Google AdWords czy też reklamy linków sponsorowanych polegają na tworzeniu reklam tekstowych lub graficznych, które będą się wyświetlać nad, pod lub obok organicznych wyników wyszukiwania bądź w w tzw. sieci reklamowej po wpisaniu określonych słów kluczowych.

Reklamy Google Ads można podzielić na tekstowe, graficzne oraz produktowe. Te ostatnie wymagają założenia i konfiguracji konta na Google Search Console, co umożliwi wyświetlanie produktów z naszego sklepu internetowego. 

Ile to kosztuje?

Na koszt prowadzenia reklam Google Ads mają wpływ dwa czynniki – koszt obsługi oraz budżet na tzw. “kliki”. W przypadku, jeśli chcemy skorzystać z usług firmy zewnętrznej, zazwyczaj koszt obsługi stanowi 15-20% całego budżetu jaki chcemy przeznaczyć na reklamy. Niewątpliwym plusem jest to, że stawki na kliknięcie możemy ustalać w elastyczny sposób i zmieniać je według potrzeb oraz możliwości finansowych.

Dobrze skonfigurowana reklama po wpisaniu słów kluczowych będzie wyświetlać się szybciej  w wyszukiwarce aniżeli pojawią się pierwsze efekty pozycjonowania. Ponadto, dzięki tej metodzie możemy promować produkty, usługi i prowadzić różnego rodzaju akcje promocyjne przez określony czas i możemy planować datę ich rozpoczęcia oraz zakończenia.

Od czego należy zacząć aby promować naszą ofertę za pomocą Google Ads?

  • założyć konto w  Google Ads i umieścić kod śledzący w witrynie, której dotyczy
  • zastanowić się, jakie produkty / usługi chcemy w danym okresie czasu reklamować
  • odpowiedzieć sobie na pytanie: kim jest nasz klient lub kim chcielibyśmy aby był? Do kogo nasza reklama ma trafiać? W opcjach tworzenia kampanii reklamowych jest targetowanie m.in. na podstawie zainteresowań, danych demograficznych oraz lokalizacji
  • ustalić dobór słów kluczowych oraz budżet dzienny jaki chcemy wydać na reklamę. Tutaj z pomocą przyjdzie nam planer słów kluczowych, który pokaże nam jakie frazy są najczęściej wyszukiwane oraz jaka jest ich konkurencyjność
  • ustalenie jaki jest cel reklamy oraz gdzie ma się wyświetlać

To w dużym skrócie działania jakie poprzedzają stworzenie kampanii oraz napisanie treści reklam.

Brzmi skomplikowanie i nie chcesz się tym zajmować sam? Zapraszam do kontaktu 🙂

Minusy:

  • napis “Reklama” pojawiający się przy adresie strony – może to zniechęcić potencjalnego klienta do kliknięcia
  • szybkie wyczerpanie budżetu przez “wyklikanie” – tak się może stać, gdy nieodpowiednio stargetujemy reklamy i zastosujemy nieodpowiednie słowa kluczowe
  • ryzyko, że stawka dzienna, jaką ustalimy zostanie naliczona podwójnie – tak się dzieje, gdy reklama “dobrze się klika”, a  Google uzna, że przyjęliśmy za mały budżet
  • reklama nie wpływa na naturalne pozycjonowanie się strony
  • o ile w przypadku zakończenia działań związanych z pozycjonowaniem, strona może jeszcze jakiś czas wyświetlać się na wysokiej pozycji, to jeśli tylko przestaniemy płacić za reklamę – przestanie się wyświetlać.
Pozycjonowanie czy Google Ads
Mam nadzieję, że ten artykuł nakreślił podstawowe kwestie związane z pozycjonowaniem oraz prowadzeniem kampanii Google Ads, a także pomógł Ci rozwiać wątpliwości jeśli chodzi metodę promocji strony.

W przypadku pozycjonowania mogę pomóc Ci w zakresie optymalizacji strony, czyli części związanej z jej treścią. Prowadząc stronę na WordPressie polecam wtyczkę Yoast SEO, która świetnie pomaga w optymalizacji treści.

Jeśli chcesz korzystać z reklam, a nie czujesz się na siłach by robić to sam – zgłoś się do mnie!
https://www.kreatyvka.pl/reklamy-google-ads