
Na podsumowanie tej historii przedstawiam subiektywny bilans zalet oraz wad prowadzenia sklepu opartego o dropshipping:
PLUSY
- spory wybór hurtowni, które oferują taki model współpracy lub godzą się na niego
- gotowe platformy, które dysponują nie tylko atrakcyjnymi szablonami, ale także ofertami hurtowni z możliwością podłączenia ich asortymentu za pomocą pliku XML (sky-shop.pl, redcart.pl itp.)
- brak konieczności inwestowania w towar
- brak konieczności inwestowania w magazynowanie
- szybkie „zatowarowanie” dzięki integracji z plikiem XML hurtownih
- brak konieczności posiadania doświadczenia w handlu i prowadzeniu sklepu internetowego (nie trzeba mieć umiejętności w zakresie budowania strony)
- możliwość bezpłatnego testowania produktów.
MINUSY
- duża konkurencja – możemy być pewni, że jeśli korzystamy z gotowej listy dystrybutorów, to ma ją w swojej ofercie jeszcze wiele, wiele sklepów
- koszty związane z utrzymaniem platformy sklepowej oraz opłaty za integracje z hurtowniami (należy zwrócić uwagę na to, czy podane ceny są opłatami netto czy brutto, czy są to opłaty miesięczne czy roczne i jak wygląda kwestia odnowienia po roku czasu)
- ryzyko błędu w integracji z magazynem dostawcy (może się okazać, że nawet mimo integracji oferty za pomocą pliku XML stan ten może się nie zgadzać)
- relatywnie niskie zyski – otrzymujemy X% od wartości sprzedaży. Wysokość marży jest ustalana z dystrybutorem. Wynosi zazwyczaj około 20-30% od ceny produktu
- dylemat z ustaleniem stawek za przesyłkę (w przypadku korzystania z ofert kilku hurtowni istnieje ryzyko, że klient zakupi produkty od każdej z nich. Wówczas albo bierzemy koszty przesyłek „na klatę” albo przenosimy je na klienta, co może go zniechęcić do podjęcia zakupu)
- uzależnienie od dystrybutora w zakresie terminowości wysyłek oraz rozpatrywania reklamacji.
Jak widać, za pozornie łatwym sposobem na zarabianie pieniędzy czyha sporo pułapek. Jak ich uniknąć? Przede wszystkim dobrze wszystko przemyśleć i opracować strategię działania. Wybrać platformę z pakietem, który będzie dostosowany do potrzeb sklepu, nie ograniczać się tylko ze względu na cenę, ale również nie rzucać się na ten najwyższy, z którego funkcji nie będziemy korzystać. Ustalić z dostawcą kwestie związane z reklamacjami, terminami przesyłek oraz wymianą informacji. Dobór ciekawych i jakościowo dobrych produktów, zadbanie o atrakcyjną ich prezentację oraz reklamę, która pozwoli się wyróżnić może sprawić, że sklep prowadzony na zasadzie dropshippingu stanie się dobrze prosperującym i dochodowym biznesem.